Jak powstają szyby

Produkcja szyb samochodowych

I. Produkcja szkła hartowanego (szyby boczne)

Projektowanie wspomagane komputerowo (CAD)

Technologia komputerowa jest wszechstronnie wykorzystywana w celu ustalania kryteriów projektowania, takich jak:

  • kształt i rozmiary szyby
  • kształt i rozmiar sitodruku opaski zaciemniającej
  • optymalny projekt obwodów grzewczych dla szyb tylnych z sitodrukiem

Produkcja wspomagana komputerowo (CAM)

Informacje CAD wykorzystywane są do sterowania maszynami, które:

  • produkują sita do drukowania
  • produkują wyposażenie i oprzyrządowanie
  • wykonują wstępną obróbkę szkła

Proces wstępnej obróbki szkła surowego jest niemal całkowicie zautomatyzowany.

Piec hartowniczy przelotowy

Do produkcji szyb bocznych i tylnych w piecach hartowniczych przelotowych markowe firmy  stosują kilka procesów,  technologię simplex oraz konwencjonalne i zaawansowane gięcie w prasie.

piec-hartow-przelot_szyby

Surowe szkło jest transportowane przez strefę ogrzewania pieca na wałkach o niskiej rozszerzalności cieplnej.

Simplex

simplex_szyby

  • Technologia produkcji prostych szyb bocznych i tylnych.
  • Szyba jest transportowana na wałkach przez strefę ogrzewania pieca do umieszczonej na zewnątrz formy pierścieniowej. Wałki opadają, a szyba osiada pod wpływem siły ciążenia dopasowując się do kształtu formy.
  • Szyba jest niezwłocznie transportowana do sekcji hartowania, gdzie następuje gwałtowne schładzanie.

Konwencjonalne gięcie w prasie (CPB)

U wylotu pieca szyba jest podnoszona z wałków przez formę wklęsłą i dociskana do nieruchomej formy wypukłej. Następnie forma wklęsła opada układając ukształtowaną szybę swobodnie na wałkach, które transportują ją do sekcji chłodzącej.

Szyba jest niezwłocznie przenoszona do sekcji hartowania pieca, gdzie jest gwałtownie schładzana przez strumienie powietrza wypływające ze specjalnie zaprojektowanej dmuchawy. W warstwie powierzchniowej, która schładza się szybciej, powstają naprężenia ściskające wskutek wolniejszego schładzania rdzenia. W ten sposób szkło hartowane nabiera swoich specyficznych właściwości.

Zaawansowane gięcie w prasie

giecie-prasie_szyby

  • Gięcie po jednej tafli w prasie z formą wklęsłą i wypukłą.
  • Bardzo precyzyjny proces o wysokiej powtarzalności.
  • Świetna metoda wydajnego formowania szyb bocznych lub tylnych o złożonych krzywiznach.
  • Markowe firmy opracowały metodę zaawansowanego gięcia w prasie (APBT) dla potrzeb formowania cieńszych i jeszcze bardziej złożonych elementów szklanych.

Piec z trzonem gazowym

piec-trzon-gazowy_szyby

Metoda zaawansowanego gięcia szyb bocznych firmy

Płaskie szkło surowe jest wkładane do chłodnego końca pieca. Podtrzymywane przez gazową poduszkę powietrzną mięknie przechodząc przez strefę ogrzewania. Tafla szklana ulega stopniowemu wyginaniu, by na końcu przybrać krzywiznę łoża na gorącym końcu pieca.

Właściwości produktów

Szkło hartowane jest szeroko stosowane do produkcji bocznych i tylnych szyb przeznaczonych do różnego rodzaju pojazdów. W razie wypadku drogowego szkło hartowane pęka na bardzo małe, stosunkowo nieszkodliwe odłamki.

wlasciwosci-produktow_szyby

 

II. Produkcja szkła laminowanego (szyby czołowe i tylne)

Automatyczna obróbka wstępna szkła

auto-obrobka_szyby

Szkło float o grubości od 1,5 do 3,0 mm jest poddawane automatycznej obróbce wstępnej na zintegrowanych liniach produkcyjnych. Szkło surowe i szkło gotowe jest zazwyczaj ładowane i odbierane za pomocą robotów.

Szkło jest przycinane do określonego kształtu przy użyciu krajaka sterowanego numerycznie (CNC) z funkcją automatycznego obłamywania. Ostre krawędzie szkła są następnie niwelowane za pomocą szlifowania na mokro, a krawędź jest profilowana zgodnie ze specyfikacjami producentów samochodów.

Sitodruk

sitodruk_szyby

Po obróbce krawędzi dwie tafle szkła, z których powstanie szyba przednia, są łączone w parę do końca procesu produkcyjnego.

Na wewnętrzną warstwę szkła nakłada się warstwę emalii ceramicznej, aby utworzyć czarną opaskę, która pełni funkcję dekoracyjną oraz chroni przed szkodliwym wpływem promieniowania UV na spoiwo stosowane do klejenia szyb przednich.

Emulsja szybko wysycha, ale nie jest w pełni utwardzona, dopóki szyba nie zostanie wygięta w piecu.

Formowanie szkła

formowanie-szkla_szyby

W celu uzyskania odpowiedniej krzywizny szyb przednich pary tafli szklanych umieszczane są na wygiętych stalowych formach, które przechodzą przez długi piec, gdzie są ogrzewane do temperatury 620° C. Szkło wygina się pod własnym ciężarem, aż przybierze kształt formy.

Nowoczesne piece wyposażone są w funkcję nagrzewania różnicowego, która pozwala na kontrolowanie stopnia wygięcia oraz stosowanie skomplikowanych form, dzięki czemu można uzyskać pożądane złożone kształty.

W przypadku najbardziej złożonych form gorące szkło można docisnąć do ostatecznego kształtu, aby osiągnąć dokładniejszy promień krzywizny i bardziej precyzyjnie kontrolować geometrię powierzchni.

Szkło i forma są stopniowo schładzane w miarę zbliżania się do wylotu pieca.

Montaż laminatu

montaz-laminatu_szyby

W celu usunięcia powietrza uwięzionego między taflami szkła i folią PVB laminat przesuwany jest między poziomymi lub pionowymi wałkami, które wyciskają z niego powietrze.

W przypadku szyb przednich, których bardziej złożony kształt uniemożliwia bezpieczne przejście między wałkami, powietrze jest odsysane w piecu "workowym" w warunkach próżni.

Po wstępnym złożeniu szyby umieszcza się w autoklawie, gdzie są ogrzewane do temperatury 140° C pod ciśnieniem nacisku 10-15 kg/cm2 - następuje wtedy sklejenie tafli i zakończenie procesu laminowania.

Gotowe szyby przednie przechodzą następnie rygorystyczną kontrolę jakości i są przygotowywane do wysłania do klientów.

Właściwości i budowa szkła laminowanego

Szkło laminowane używane jest do produkcji szyb przednich do samochodów, samolotów i lokomotyw, a ostatnio coraz częściej również samochodowych szyb bocznych. Składa się z dwóch warstw szkła, między którymi znajduje się folia PVB (poliwinylobutyral).

Szkło laminowane ma zapobiegać przebiciu szyby przez pociski. Dzięki swojej budowie zapewnia wysoki poziom ochrony i bezpieczeństwa. W czasie wypadku taka szyba uniemożliwia wypadniecie pasażera na zewnątrz, a także w kontrolowany sposób zmniejsza skutki uderzenia głową.

budowa-szkla-lamin_szyby

Typowa budowa szkła laminowanego

Asortyment szeroki asortyment szyb

Oferujemy ponad 10.000 rodzajów szyb do aut osobowych i dostawczych, busów, autobusów i innych.

Kompleksowa obsługa naszych Klientów

Kompleksowy zakres usług obejmuje naprawę i montaż szyb i akcesoriów, na miejscu lub z dojazdem do Klienta.

Profesjonalizm i najwyższa jakość usług

Fachowe doradztwo, szybka i sprawna obsługa, wieloletnie doświdczenie - to tylko niektóre z naszych atutów.

Atrakcyjne Ceny szyb i wykonywanych usług

Zapewniamy konkurencyjne ceny, dla każdego Klienta indywidualnie kalkulujemy najlepszy wariant cenowy.
splintex pilkington SaintGobainGlass nordglass